Krata zgrzewana a wciskana (prasowana) – jakie są różnice?
Poszukując krat pomostowych napotykamy na ich podział na dwie kategorie: kraty zgrzewane oraz wciskane (lub prasowane), i w tym miejscu pojawia się zwykle pytanie: jaka jest różnica, czym kierować się przy wyborze? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania oraz garść innych, przydatnych informacji.
Nie przepadasz za długimi linijkami tekstu, szybciej przyswajasz obrazy? Przejdź od razu na koniec artykułu – czeka tam na Ciebie wersja info-graficzna.
Komponenty i ich następstwa
Kraty pomostowe są produktami wykorzystywanymi głównie jako powierzchnie w ciągach komunikacyjnych. Wykonuje się je poprzez połączenie elementów metalowych ze sobą, tak by tworzyły zwartą konstrukcję. W przypadku obu typów krat podstawową różnicą są użyte komponenty.
Kraty zgrzewane wykonane są z płaskowników łączonych prętami, natomiast kraty wciskane produkuje się z wyłącznie z płaskowników, które biegną w dwóch kierunkach.
Ta niewielka różnica rzutuje na proces produkcyjny i kształtuje cechy produktu, takie jak nośność, cena, czy czas wykonania, oczko. Wszystkie ważniejsze parametry opisujemy poniżej.
Na pierwszy rzut oka zauważyć można, że kraty prasowane są bardziej estetyczne, poprzez płaskowniki o tym samym przekroju i jednolitej, płaskiej powierzchni. Wygląd krat zgrzewanych obarczony jest widocznymi miejscami zgrzewów i lekko wystającymi prętami ponad powierzchnie płaskowników, co de facto nie wpływa na komfort użytkowania.
Procesy produkcyjne
Odmienne komponenty to także różne procesy wytwarzania krat. Produkcja krat zgrzewanych rozpoczyna się od wykonania półproduktu, czyli maty zgrzewanej o wymiarach 1,0 x 6,1 metrów. W tym procesie płaskowniki oraz pręty łączone są ze sobą na taśmie produkcyjnej przy użyciu metody zgrzewania punktowego. Następnie z arkusza maty wycina się odpowiedniej wielkości elementy i dokonuje obróbki, a następnie cynkuje ogniowo. Należy zaznaczyć, że maty, jako półprodukt, są dostępne na magazynie producentów. Nie ma więc potrzeby ich wykonywania dla każdego zamówienia z osobna. Z kolei produkcja krat wciskanych wykonywana jest dla każdego zamówienia odrębnie. W procesie tym płaskowniki nośne łączone są z płaskownikami poprzecznymi na prasie, której siła nacisku dochodzi do ponad 100t. Precyzyjniej – w płaskownikach nośnych istnieją przewężające się nacięcia, w które wciskane są płaskowniki poprzeczne.
Czas wykonania
Od rodzaju kraty i procesów produkcyjnych zależy czas wykonania niestandardowych elementów. Z racji tego, iż kraty zgrzewane produkuje się z gotowych półproduktów, czas ich wykonania jest tym samym krótszy niż krat wciskanych. Różnica wynosi zwykle 1-2 tygodnie, co przy terminach umownych i ewentualnych karach za opóźnienia w oddaniu inwestycji, skłania wykonawców do wyboru krat zgrzewanych.
Typ kraty | Czas wykonania |
---|---|
Kraty zgrzewane | od 2 do 4 tygodni (najczęściej 3 tygodnie) |
Kraty wciskane | od 4 do 6 tygodni (najczęściej 4 tygodnie) |
Rozstaw oczka
Kolejną różnicą wartą odnotowania pomiędzy kratami zgrzewanymi i prasowanymi jest zakres wielkości oczek możliwych do wykonania. Kraty zgrzewane, ze względu na wytwarzanie z półproduktów (mat), mają mniejsze możliwości w tej materii. Produkcja krat o niestandardowych oczkach jest możliwa (czyt. opłacalna) wyłącznie przy większych zamówieniach (np. > 1000 m2). Ze względu na odmienny proces produkcji kraty wciskane można wykonywać w większej rozpiętości wymiarów, a wolumen zamówienia nie jest tu tak istotny. Na wyróżnienie zasługuje kwestia drobnego oczka, które w wersji prasowanej kraty może mieć wymiar 22×11 lub 33×11 mm. Przyjrzyjmy się możliwym rozstawom oczek dla obu typów krat.
Typ kraty | Rozstaw oczek w mm (najczęściej stosowane) |
---|---|
Kraty zgrzewane | 15x76 | 25x38 | 34x38 34x50 | 34x76 |
Kraty wciskane | 22x11 | 33x11 | 44x11 22x22 | 22x33 | 33x33 44x44 | 55x55 | 66x66 77x77 | 88x88 | 99x99 |
Ciężar
Jak wcześniej wspomnieliśmy typy krat różnią się zastosowanymi elementami wsadowymi. Konkretnie – kraty zgrzewane są wykonane z płaskowników i prętów, a kraty wciskane wyłącznie z płaskowników (o różnych wysokościach i grubościach). Z tego faktu wynika inna ważna rozbieżność – masa elementów. Spójrzmy jak różne składowe w kratach przekładają się na ciężar produktów finalnych.
Płaskownik nośny - wysokość i grubość w mm | Typ kraty | Masa metra kwadratowego w kg |
---|---|---|
20x2 | zgrzewana | 15 |
wciskana | 16 | |
30x2 | zgrzewana | 20 |
wciskana | 22 | |
40x3 | zgrzewana | 36 |
wciskana | 38 | |
50x5 | zgrzewana | 70 |
wciskana | 80 |
Nieznacznie cięższe są kraty prasowane. Różnica wynosi 10-15%. W przypadku projektów, w których ważna jest minimalizacja ciężaru konstrukcji, lepszym wyborem będą kraty zgrzewane.
Wytrzymałość na obciążenia
Kraty pomostowe w większości zastosowań mają za zadania przenoszenie różnego rodzaju obciążeń. Zazwyczaj jest to ruch pieszych lub ruch kołowy na ciągach komunikacyjnych. Nośność krat, czyli zdolność do przenoszenia obciążeń, określają dwa parametry: maksymalne obciążenie rozłożone równomiernie (np. paleta z towarem) oraz maksymalne obciążenie punktowe (np. koło samochodu). Od tych parametrów zależy dopuszczenie produktu do użytkowania i bezpieczeństwo użytkowników. Sprawdźmy, który z typów posiada lepszą nośność.
Płaskownik nośny - wysokość i grubość w mm | Typ kraty | Wymiar nośny (wymiar pomiędzy podporami) w mm | Maksymalne obciążenie rozłożone w kg (f) | Maksymalne obciążenie punktowe (200x200 mm) w kg (f) |
---|---|---|---|---|
30x2 | zgrzewana | 1000 | 1 152 | 169 |
wciskana | 1000 | 1 040 | 180 | |
40x3 | zgrzewana | 1000 | 3 072 | 445 |
wciskana | 1000 | 2 770 | 460 | |
50x5 | zgrzewana | 1000 | 7 999 | 1 142 |
wciskana | 1000 | 7 199 | 1 177 |
W przypadku obciążenia równomiernego lepsze parametry posiada krata zgrzewana, różnica wynosi około 10%. Za to większe możliwe obciążenie skupione przeniesie krata prasowana. Różnica nie jest duża i wynosi około 3-5%. Oba typy krat przenoszą zbliżone obciążenia i przy doborze powinniśmy zwracać uwagę na inne elementy oferty, jak cena, czas dostawy, oczko, czy względy estetyczne.