Kraty i stopnie nierdzewne oraz kwasoodporne
Na tej stronie w 4 prostych krokach zapoznasz się z parametrami krat pomostowych, przebiegiem zamówienia, szczegółami dotyczącymi zapytania i złożysz zapytanie poprzez formularz.
Parametry produktu
W poniższych zakładkach znajduje się skrótowy opis parametrów krat, rozróżnienie ich typów oraz wskazanie możliwości produkcyjnych. Podstawowa wiedza pomoże Tobie w dobraniu odpowiednich parametrów produktu. W razie wątpliwości zachęcamy do kontaktu telefonicznego. Chętnie odpowiemy na pytania i doradzimy najlepsze rozwiązanie.
Kraty zgrzewane są produkowane z płaskowników oraz prętów, które są łączone ze sobą w procesie spawania oporowego, tworząc zwartą i mocną konstrukcję.
Kraty wciskane wykonane są z płaskowników – nośnych oraz poprzecznych, które łączone są w procesie prasowania pod dużą siłą (tzw. zimne spawanie). W wyniku tego działania powstaje jednolita krata o dużej wytrzymałości.
- Odmienna technologia produkcji powoduje to, iż oba typy krat różnią się m.in.:
- ceną – kraty zgrzewane są tańsze od wciskanych (różnica 10-20%).
- wielkością oczek, kraty wciskane można wykonać w bardzo drobnym oczku, np. 22×11 mm. Standardowym oczkiem jest 34×38 (zgrzewane) oraz 33×33 (wciskane).
- masą, wciskane są cięższe o ok. 10% – 17,5 vs 19,5 kg / m2 (płaskownik 30×2);
- Kraty zgrzewane i wciskane posiadają podobną nośność, tym samym przeniosą zbliżone obciążenia. Technologia produkcji krat wciskanych zapewnia jednak lepsze parametry wytrzymałościowe na uszkodzenia mechaniczne.
- Więcej informacji odnośnie różnic pomiędzy kratami zgrzewanymi i wciskanymi znajdziesz w artykule “Kraty zgrzewane oraz wciskane – jakie są różnice?”.
- Jeżeli w projekcie lub innych dokumentach użyte jest nieznane oznaczenie odnoszące się do krat sprawdzisz je w artykule – “Nomenklatura – jak poprawnie używać oznaczeń dla krat i stopni.”
Płaskownik nośny jest najważniejszym elementem konstrukcyjnym kraty. Od jego wysokości oraz grubości zależą podstawowe właściwości kraty, tj. masa i nośność.
W produkcji dostępne są poniższe opcje płaskowników nośnych. Najczęściej wybierane dla ruchu pieszych to 25×2, 30×2 oraz 40×2 mm. Do cięższych zadań wybierane się natomiast 40×3, 50×4, 50×5, 60×5 oraz 70×5 mm. Inne wykonywane są pod specjalne zamówienie.
20x2 | 20x3 | 20x4 | 20x5 |
25x2 | 25x3 | 25x4 | 25x5 |
30x2 | 30x3 | 30x4 | 30x5 |
40x2 | 40x3 | 40x4 | 40x5 |
50x2 | 50x3 | 50x4 | 50x5 |
60x3 | 60x4 | 60x5 | 70x5 |
- Informacje odnośnie wagi krat z poszczególnych płaskowników nośnych znajdziesz w artykule “Ile waży krata pomostowa“.
- Zachęcamy również do zapoznania się z artykułem “Jak zmniejszysz masę kraty nie obniżając nośności“.
W większości przypadków krata oparta jest na dwóch przeciwległych podporach. Odległość pomiędzy nimi określana jest jako wymiar nośny (“L”). Z kolei odcinek wzdłuż podpór jest wymiarem poprzecznym (“B”).
- Wymiar nośny oznaczany jest w projektach i na rysunkach symbolem , gdzie długa prosta oznacza płaskownik nośny.
- Od wartości wymiaru nośnego zależy nośność kraty. Im wymiar jest większy tym słabsza jest nośność.
Zakres wymiarów możliwych w produkcji jest następujący:
Typ kraty | Wymiar nośny | Wymiar poprzeczny |
Zgrzewana | od 200 do 2000 mm | od 200 do 2500 mm |
Wciskana | od 200 do 2000 mm | od 200 do 2500 mm |
- Przejdź do kalkulatora nośności aby sprawdzić jakie obciążenie może przenieść krata o danym wymiarze nośnym.
- Więcej informacji znajdziesz na poniższych stronach.
Rozstaw oczka składa się z dwóch wymiarów – rozstawu płaskowników nośnych (a) oraz rozstawu elementów poprzecznych (b ; prętów lub płaskowników).
- Standardowa wielkość oczek wynosi 34×38 mm dla krat zgrzewanych oraz 33×33 dla krat wciskanych. Inne produkowane są pod zamówienie indywidualne.
- Rozstaw płaskowników nośnych, a tym samym ich ilość na danej powierzchni, wpływa na nośność kraty. Im mniejszy rozstaw tym więcej płaskowników, i większa zdolność do przenoszenia obciążenia.
Aby zapobiegać przedostawaniu się przedmiotów przez kratę stosuje się mniejsze rozstawy oczka. Rozwiązanie to stosuje się m.in. w podestach technicznych oraz wycieraczkach zewnętrznych. Elementy te muszą przejść tzw. test kulki o wskazanej średnicy, np. 10, 15 czy 20 mm.
W projektach małej architektury wymagane jest nieraz aby kraty ułożone w jednej linii miały identycznie rozłożone płaskowniki / pręty poprzeczne, w celach estetycznych. Istnieje możliwość zachowania liniowości elementów nośnych lub poprzecznych w kracie.
- Nośność kraty, czyli maksymalne obciążenie jakie przenosi, zależy od:
- Wymiaru nośnego, czyli wymiaru pomiędzy podporami (np. w kanale naprawczym będzie to jego szerokość). Im większy wymiar nośny tym niezbędny jest mocniejszy płaskownik nośny lub jego zagęszczenie. Jeżeli użycie danego płaskownika nie jest możliwe to pozostaje podział tego wymiaru poprzez dołożenie dodatkowej podpory, np. środkiem kraty ;
- Wysokości i grubości płaskownika nośnego, im wyższe wartości, tym większa nośność ;
- Rozstawu płaskowników nośnych, czyli ich ilości na danej powierzchni. Rozstaw jest podawany w wymiarze oczka, jako pierwsza wartość (np. 34x38 mm). Im mniejsza wartość tym większa nośność.
- Parametr nośności podawany jest w dwóch wartościach:
- Maksymalne obciążenie równomiernie rozłożone – sytuacja kiedy nacisk jest rozmieszczony równomiernie na powierzchni całej kraty (np. paleta z towarem).
- Maksymalne obciążenie skupione – sytuacja, w której nacisk jest skoncentrowany w punkcie o małej powierzchni, np. stopy maszyn, koło samochodowe, ruch pieszych.
- Jednostką miary obciążenia jest N (newton), czyli siła z jaką przedmiot naciska na kratę. W projektach można spotkać również oznaczenia wielokrotności jak daN (10 N) oraz kN (1000 N).
- W dużym uproszczeniu możemy przyjąć, iż 10 N = 1 daN = 1 kg(f), czyli przedmiot o masie 1 kg działa na kratę z siłą 10 N (1 daN)
- Więcej informacji znajdziesz na poniższych stronach.
Zakładka oferty: Kraty na kanał samochodowy
Zakładka oferty: Kraty najazdowe
Wytrzymałość krat pomostowych – niezbędne informacje przed zakupem.
Tabela nośności krat dla wszystkich rozstawów oczka.
Obciążenie krat ciężarem – jak czytać parametry.
Dobór krat pomostowych pod dany nacisk – przykłady realizacji i sposób selekcji.
W miejscach gdzie występuje lód, śnieg, oleje czy smary, a także w pochyłych ciągach komunikacyjnych używane są kraty z powierzchnią antypoślizgową.
- Aby uzyskać powierzchnię antypoślizgową nacina się płaskowniki. Istnieją trzy typy “zębów”, które są wynikiem tego procesu.
Zęby standardowe (ścięte) – kraty wciskane i zgrzewane
Zęby ostre (serrated) – wyłącznie kraty zgrzewane
Zęby trapezowe – wyłącznie kraty zgrzewane
Typy powierzchni antypoślizgowej
Typ S1 / X5
Ząbkowany płaskownik nośny.
Zęby standardowe (ścięte).
Typ S2 / X7
Ząbkowany płaskownik nośny oraz poprzeczny (kraty wciskane).
Zęby standardowe (ścięte).
Typ S3 / X7
Ząbkowany płaskownik poprzeczny (kraty wciskane).
Zęby standardowe (ścięte).
Typ S4 / X3
Ząbkowany płaskownik nośny (kraty zgrzewane).
Zęby ostre.
Typ S5
Ząbkowany płaskownik nośny (kraty zgrzewane).
Zęby standardowe (ścięte).
Typ S6 / X4
Ząbkowany płaskownik nośny (kraty zgrzewane).
Zęby trapezowe.
- Więcej informacji znajdziesz w zakładce “Kraty i stopnie antypoślizgowe” oraz na poniższych stronach.
Stal nierdzewna (kwasoodporna) jest grupą stali o dodatkach stopowych, najczęściej chromu i niklu. Z racji, iż nie ma uniwersalnej stali nierdzewnej do wszystkich zastosowań, w konstrukcjach stalowych wykorzystywane są głównie trzy gatunki – 1.4301 (AISI 304), 1,4404 (AISI 316L) oraz 1.4571 (AISI 316Ti). Każdy z gatunków ma nieco inny skład i właściwości.
Stal nierdzewna 1.4301 wg PN-EN 10088
304 wg amerykańskiej normy AISI
OH18N9 wg wycofanej normy PN-71/H-86020
X5CrNi18-10 wg niemieckiej normy DIN
V2A
Najczęściej używana stal nierdzewna. Przyjmuje się, że udział w produkcji wynosi około 70%. Popularność tego gatunku bierze się z bardzo dobrej odporności na korozję, spawalności oraz możliwości formowania na zimno. Materiał ten wykazuje odporność na działalność wody, pary wodnej, kwasów spożywczych, słabych kwasów. Istotną cechą jest chemiczna obojętność w styczności z wieloma rodzajami żywności oraz środkami czyszczącymi. Stal 304 jest szeroko stosowana w przemyśle spożywczym, gastronomii, budownictwie i małej architekturze, w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.
Stal nierdzewna 1.4404 wg PN-EN 10088
316L wg amerykańskiej normy AISI
00H17N14M2 wg wycofanej normy PN-71/H-86020
X2CrNiMo17-12-2 wg niemieckiej normy DIN
V4A
Stal kwasoodporna chromo-niklowa z dodatkiem molibdenu, o niskiej zawartości węgla (ok. 0,03%). Materiał ten posiada wysoką odporność korozyjną na działanie kwasów o średnich skłonnościach do korozji wżerowej w roztworach zawierających chlor. Jednocześnie nadaje się do obróbki plastycznej na zimno oraz spawania. Stal 316L wykorzystywana jest m.in. w instalacjach przemysłu chemicznego, w oczyszczalniach ścieków, energetyce odnawialnej, w wymiennikach ciepła, w miejscach, gdzie występuje słona woda i wielu innych.
Stal nierdzewna 1.4571 wg PN-EN 10088
316Ti wg amerykańskiej normy AISI
H17N13M2T ; H18N10MT wg wycofanej normy PN-71/H-86020
X6CrNiMoTi17-12-2 wg niemieckiej normy DIN
Stal zbliżona składem do 1.4404 (316L), różnicą jest dodatkowa ilość tytanu. Podobnie jak 316L posiada wysoką odporność na kwasy oraz nadaje się do obróbki plastycznej na zimno oraz spawania. Dodatek tytanu w stali 1.4571 zapobiega korozji międzykrystalicznej podczas wygrzewania w temperaturach 425- 815°. Materiał ten stosuje się zamiennie z 1.4404.
Etapy i parametry zamówienia
Badanie potrzeb i kalkulacja oferty
Negocjacje / akceptacja oferty
Płatność
Więcej informacji o formach płatności znajduje się poniżej etapów zamówienia.
Produkcja
Dostawa
Czas realizacji różni się w zależności od obłożenia produkcji, ilości oraz użytych elementów.
Czas realizacji liczony jest od momentu zaksięgowania płatności na koncie, a nie od chwili złożenia zamówienia.
Orientacyjny czas realizacji wynosi od 3 do 6 tygodni.
Aby uzyskać informację o obecnych terminach realizacji napisz lub zadzwoń.
Przyjętą formą płatności w przypadku produkcji pod zamówienie jest przedpłata na konto (100% lub zaliczka) na podstawie faktury pro forma.
Dla stałych klientów oraz w szczególnych przypadkach umożliwiamy płatność odroczoną. Aby zapytać o warunki skontaktuj się z nami.
Dostawa odbywa się za pośrednictwem zewnętrznym firm przewozowych, np. JAS FBG, DB Schenker czy Rohlig Suus.
Czas dostawy wynosi zwykle do dwóch dni roboczych od nadania. Przesyłki niestandardowe, czyli o gabarycie większym niż 120×100 cm, są dostarczane do 3 dni roboczych.
Po nadaniu towaru klient otrzymuje możliwość śledzenia drogi przesyłki za pomocą narzędzia online danego przewoźnika. Niektórzy przewoźnicy udostępniają w dniu dostawy numer kontaktowy do kierowcy. Jeżeli chcesz otrzymać namiary na kierowcę napisz o tym w zamówieniu.
Co zawrzeć w zapytaniu?
Opis powinien zawierać odpowiedzi na pytania:
- do czego ma służyć krata i gdzie będzie użytkowana ? (ewentualne zdjęcia konstrukcji lub miejsca);
- jakie będzie przenosić obciążenia i jakiego rodzaju ? ;
- w jaki sposób będzie podparta ?;
W treści zapytania należy podać jak najwięcej parametrów:
- wymiar nośny L i poprzeczny B wyrażone w milimetrach
- wysokość i grubość płaskownika nośnego
- rozstaw oczka (standard to 34×38 dla krat zgrzewanych i 33×33 dla krat wciskanych)
- materiał
- antypoślizg i inne niestandardowe elementy
Przykład: Krata zgrzewana L-500 B-750 34×38/30×3 gat. 304
Jeżeli masz termin odbioru lub wykonania usługi napisz w zapytaniu. Postaramy sprostać wymaganiom. Jednak gdy nie będziemy w stanie wyprodukować elementów w podanym terminie poinformujemy o tym wprost.
Wystarczy kod pocztowy oraz miejscowość. Informacja ta jest niezbędna aby przedstawić koszty dostawy. Niektóre lokalizacje obłożone są obostrzeniami (np. ruch aut ciężarowych w Warszawie) lub wymagają odpowiednich zezwoleń.
Zapytania przesłane przez przedsiębiorców powinny zawierać nazwę, adres siedziby oraz nr rejestrowy. Wszystkie zapytania powinny zawierać imię i nazwisko osoby kontaktowej oraz numer telefonu.
Wszystkie materiały, które mogą pomóc lub przyśpieszyć wycenę proszę załączyć do wiadomości.
- rysunki odręczne ;
- rysunki w formacie dwg ;
- zdjęcia starych/zniszczonych instalacji lub stanu pożądanego ;
- wykazy krat ;
- linki do dysków w chmurze ;