Kraty na kanał samochodowy
W 5 prostych krokach dowiedz się jak dobrać kraty na kanał i złóż zapytanie, aby uzyskać ofertę.
Rodzaj najazdu i nacisku
Wyznaczenie płaskownika nośnego
Obramowanie kątownikiem
Wymiary i ułożenie krat w kanale
Formularz zapytania
Rodzaj najazdu oraz nacisku
W zależności od konstrukcji garażu, czy warsztatu, kanał naprawczy może być usytuowany w rozmaitych miejscach. Pierwszym krokiem jest ustalenie czy samochód będzie najeżdżał na kraty i w jakim stopniu.
- Jeżeli kanał mieści się pomiędzy osią pojazdu i koła nie najeżdżają w całości na kanał to wystarczające będę kraty dla ruchu pieszych. W takim przypadku przejdź na stronę Produkcja według specyfikacji i złóż zapytanie.
- W przypadku gdy koło auta najeżdża całą powierzchnią na pokrycie kanału niezbędne są kraty dostosowane do ciężaru pojazdu i szerokości kanału.
Wyznaczenie płaskownika nośnego
Wytrzymałość kraty na obciążenia zależy w dużej mierze od wymiarów płaskownika nośnego, który przenosi obciążenia. Aby określić jaki płaskownik nośny będzie odpowiedni potrzebne jest ustalenie dwóch czynników:
- Rozstaw podpór, czyli szerokość kanału.
- Masa całkowita pojazdu.
Mając powyższe dane jesteśmy w stanie określić płaskownik nośny zgodnie z poniższą tabelą. Wskazane wartości płaskowników nośnych są zalecane dla danej masy auta i szerokości kanału zgodnie z europejską normą PN-EN ISO 1991.
Obciążenie | Samochód | Bus | Auto dostawcze |
---|---|---|---|
Masa całkowita | 1800 kg | 3000 kg | 6000 kg |
Nacisk opony | 450 kg | 1000 kg | 2000 kg |
Powierzchnia nacisku | 200 x 200 mm | 200 x 200 mm | 200 x 200 mm |
Rozstaw podpór (mm) | Płaskownik nośny (wysokość x grubość ; mm) | ||
---|---|---|---|
200 | 20x2 | 25x2 | 40x2 / 30x3 |
300 | 25x2 | 40x2 / 30x3 | 40x3 |
400 | 30x2 / 25x3 | 35x3 / 30x4 | 50x3 / 40x5 |
500 | 40x2 / 30x3 | 40x3 | 60x3 / 50x4 |
600 | 40x2 / 30x3 | 50x3 / 40x4 | 60x4 / 50x5 |
700 | 40x2 / 35x3 | 50x3 / 40x5 | 60x4 |
800 | 35x3 / 40x3 | 60x3 / 50x4 | 70x4 / 60x5 |
900 | 40x3 | 60x3 / 50x4 | 70x4 |
1000 | 40x3 | 60x3 / 50x5 | 70x5 |
1100 | 50x3 / 40x4 | 60x4 / 50x5 | 70x5 |
1200 | 50x3 / 40x4 | 70x3 / 60x4 | 80x5 |
1300 | 50x3 / 40x4 | 70x3 / 60x4 | 80x5 |
1400 | 50x3 / 40x5 | 70x4 / 60x5 | 90x5 |
1500 | 50x3 / 40x5 | 70x4 / 60x5 | 90x5 |
1600 | 60x3 / 50x4 | 70x4 / 60x5 | 90x5 |
1700 | 60x3 / 50x4 | 70x4 | 100x5 |
1800 | 60x3 / 50x4 | 70x5 | 100x5 |
1900 | 60x3 / 50x4 | 70x5 | 100x5 |
2000 | 60x3 / 50x5 | 70x5 | 100x5 |
Obramowanie kątownikiem
Kraty pomostowe wpuszczane są w kanał, gdzie opierają się na kątowniku stalowym. Parametry obramowania kątownikiem mogą stanowić ograniczenia dla stosowania danego płaskownika nośnego. Poniżej przedstawiamy tabelę, w której dla danego płaskownika nośnego podany został stosowany wymiar kątownika.
Płaskownik nośny | Kątownik stalowy |
---|---|
20x2 | 25x25x3 |
25x2 ; 25x3 | 30x30x3 |
30x2 ; 30x3 ; 30x4 | 35x35x4 |
35x3 | 40x40x4 |
40x2 ; 40x3 ; 40x4 ; 40x5 | 45x45x4 |
50x3 ; 50x4 ; 50x5 | 55x55x5 lub 60x60x8 |
60x3 ; 60x4 ; 60x5 | 65x65x5 lub 70x70x9 |
70x3 ; 70x4 ; 70x5 | 75x75x5 lub 80x80x8 |
80x5 | 90x90x9 |
90x5 | 100x100x10 |
100x5 | 110x110x10 |
W przypadku gdy zamontowano kątownik uniemożliwiający zastosowanie kraty o niezbędnym płaskowniku nośnym pozostaje możliwość zagęszczenia płaskowników nośnych (czyli użycia mniejszego oczka).
- Minimalna szerokość podparcia kraty z każdej strony równa jest wysokości płaskownika nośnego, ale nie mniej niż 30 mm.
Przykład: Dla kraty z płaskownika 25×2 mm minimalne podparcie wyniesie 30 mm. Dla kraty z płaskownika 50×3 mm minimalne podparcie wyniesie 50 mm.
Wymiary i ułożenie krat w kanale
Odległość kraty od ściany podpory powinna wynosić 5 mm.
- Kraty wykonywane są w tolerancji +0 ; -4 mm. Oznacza to, iż krata o wymiarze nośnym L-1000 mm, będzie faktycznie w przedziale 996 – 1000 mm.
Odległość pomiędzy poszczególnymi kratami powinna wynosić około 5 mm, ale nie powinna przekraczać 10 mm.
Długość kanału powinna zostać podzielona tak aby jak największą powierzchnie pokryły elementy o wymiarze B-1000 mm, a ostatni element został dobrany wynikowo. Patrząc na poniższy przykład wykorzystano kraty 1000 + 1000 + 1000 + 1000 + 680 mm. Jest to najtańsze rozwiązanie.
- Powyższy schemat nie zawsze się sprawdza. W przypadku użycia masywnych płaskowników ciężar elementów staje się zbyt duży by podnosił je człowiek. Należy wtedy podzielić długość na mniejsze elementy.
Płaskownik nośny /mm/ | Masa /kg/ | Płaskownik nośny /mm/ | Masa /kg/ | Płaskownik nośny /mm/ | Masa /kg/ | Płaskownik nośny /mm/ | Masa /kg/ |
---|---|---|---|---|---|---|---|
30X4 | 37 | 50X3 | 44 | 60X4 | 69 | 70X5 | 99 |
40X3 | 36 | 50X4 | 58 | 60X5 | 85 | 80X5 | 112 |
40X4 | 48 | 50X5 | 72 | 70X3 | 58 | 90X5 | 123 |
40X5 | 58 | 60X3 | 55 | 70X4 | 75 | 100X5 | 135 |
Zalety pokrycia kratami pomostowymi
Pokrycie kanału samochodowego kratami pomostowymi staje się coraz bardzie popularne. Co przemawia za tym sposobem?
- Jakość – kraty produkowane są ze stali I gatunku, zgodnej z międzynarodową normą PN EN 10025, a sam proces produkcji jest kontrolowany na wszystkich etapach. Każdy produkt posiada stosowne atesty jakości (więcej o atestach w artykule “Dokumenty i atesty dla krat pomostowych i stopni“).
- Pewność – najważniejszym parametrem dla krat na kanał jest odpowiednia wytrzymałość. Zapewniamy bezpieczeństwo użytkowania dla ruchu pojazdów, dzięki zgodności z polskimi i zagranicznymi normami obciążeń.
- Trwałość – gatunkowa stal oraz cynkowanie ogniowe najwyższej jakości gwarantuje odporność na korozję nawet do 100 lat (dla środowiska o niskiej korozyjności, np. ogrzewane wnętrza).
- Czas – zyskasz go ponieważ kraty nie wymagają konserwacji, ani częstych napraw. W przeciwieństwie do powierzchni drewnianych.
Złóż zapytanie
Poniżej znajduje się formularz, dzięki któremu złożysz zapytanie ofertowe. W opisie proszę zawrzeć jak najwięcej z poniższych punktów:
- rodzaj najazdu (czy auto będzie najeżdżać na kanał lub na nim stać?) ;
- wymiary kanału – szerokość (pomiędzy ścianami) oraz długość, w milimetrach ;
- wymiar i rodzaj obramowania – np. kątownik 40x40x4 mm ;
- ciężar auta – dopuszczalna masa całkowita (punkt F w dowodzie rejestracyjnym) ;
- maksymalny ciężar elementu w kg (w innym wypadku będzie wycenione zgodnie ze standardowym podziałem, tj. 1000+1000+…+ reszta) ;
- rozstaw oczka, jeżeli inny niż standardowy (34×38 dla krat zgrzewanych i 33×33 dla krat wciskanych) ;
- miejsce dostawy – kod pocztowy i miejscowość, w celu oszacowania kosztu dostawy ;
- załączniki – np. zdjęcie/rysunek kanału, obramowania albo stanu pożądanego ;