Kraty na kanał samochodowy

Kraty na kanał samochodowy

W 5 prostych krokach dowiedz się jak dobrać kraty na kanał i złóż zapytanie, aby uzyskać ofertę.

1

Rodzaj najazdu i nacisku

Określenie czy pojazd najeżdża na kanał, i w jaki sposób.
2

Wyznaczenie płaskownika nośnego

Przy pomocy dwóch parametrów: szerokości kanału oraz masy pojazdu wyznacz wysokość i grubość płaskowników nośnych, czyli elementów kraty, które przenoszą obciążenia.
3

Obramowanie kątownikiem

Krata w kanale osadzana jest w obramowaniu, które najczęściej wykonane jest z kątownika stalowego. W tej części dowiesz się jaki kątownik będzie odpowiedni i jakie są ograniczenia związane z obramowaniem.
4

Wymiary i ułożenie krat w kanale

Informacje m.in. o tym jak poprawnie podzielić długość kanału na mniejsze elementy, jakie powinny być odstępy pomiędzy kratami oraz inne istotne wskazówki techniczne.
5

Formularz zapytania

Tutaj możesz złożyć zapytanie o wykonanie krat na kanał. W odpowiedzi uzyskasz kompleksową ofertę handlową.

Rodzaj najazdu oraz nacisku

W zależności od konstrukcji garażu, czy warsztatu, kanał naprawczy może być usytuowany w rozmaitych miejscach. Pierwszym krokiem jest ustalenie czy samochód będzie najeżdżał na kraty i w jakim stopniu.

  • Jeżeli kanał mieści się pomiędzy osią pojazdu i koła nie najeżdżają w całości na kanał to wystarczające będę kraty dla ruchu pieszych. W takim przypadku przejdź na stronę Produkcja według specyfikacji i złóż zapytanie.
  • W przypadku gdy koło auta najeżdża całą powierzchnią na pokrycie kanału niezbędne są kraty dostosowane do ciężaru pojazdu i szerokości kanału. 

Wyznaczenie płaskownika nośnego

Wytrzymałość kraty na obciążenia zależy w dużej mierze od wymiarów płaskownika nośnego, który przenosi obciążenia. Aby określić jaki płaskownik nośny będzie odpowiedni potrzebne jest ustalenie dwóch czynników:

  • Rozstaw podpór, czyli szerokość kanału.
  • Masa całkowita pojazdu.

Mając powyższe dane jesteśmy w stanie określić płaskownik nośny zgodnie z poniższą tabelą. Wskazane wartości płaskowników nośnych są zalecane dla danej masy auta i szerokości kanału zgodnie z europejską normą PN-EN ISO 1991.

ObciążenieSamochódBusAuto dostawcze
Masa całkowita1800 kg3000 kg6000 kg
Nacisk opony450 kg1000 kg2000 kg
Powierzchnia nacisku200 x 200 mm200 x 200 mm200 x 200 mm
Rozstaw podpór (mm)Płaskownik nośny (wysokość x grubość ; mm)
20020x225x240x2 / 30x3
30025x240x2 / 30x340x3
40030x2 / 25x335x3 / 30x450x3 / 40x5
50040x2 / 30x340x360x3 / 50x4
60040x2 / 30x350x3 / 40x460x4 / 50x5
70040x2 / 35x350x3 / 40x560x4
80035x3 / 40x360x3 / 50x470x4 / 60x5
90040x360x3 / 50x470x4
100040x360x3 / 50x570x5
110050x3 / 40x460x4 / 50x570x5
120050x3 / 40x470x3 / 60x480x5
130050x3 / 40x470x3 / 60x480x5
140050x3 / 40x570x4 / 60x590x5
150050x3 / 40x570x4 / 60x590x5
160060x3 / 50x470x4 / 60x590x5
170060x3 / 50x470x4100x5
180060x3 / 50x470x5100x5
190060x3 / 50x470x5100x5
200060x3 / 50x570x5100x5

Obramowanie kątownikiem

Kraty pomostowe wpuszczane są w kanał, gdzie opierają się na kątowniku stalowym. Parametry obramowania kątownikiem mogą stanowić ograniczenia dla stosowania danego płaskownika nośnego. Poniżej przedstawiamy tabelę, w której dla danego płaskownika nośnego podany został stosowany wymiar kątownika.

Płaskownik nośnyKątownik stalowy
20x225x25x3
25x2 ; 25x330x30x3
30x2 ; 30x3 ; 30x435x35x4
35x340x40x4
40x2 ; 40x3 ; 40x4 ; 40x545x45x4
50x3 ; 50x4 ; 50x555x55x5 lub 60x60x8
60x3 ; 60x4 ; 60x565x65x5 lub 70x70x9
70x3 ; 70x4 ; 70x575x75x5 lub 80x80x8
80x590x90x9
90x5100x100x10
100x5110x110x10

W przypadku gdy zamontowano kątownik uniemożliwiający zastosowanie kraty o niezbędnym płaskowniku nośnym pozostaje możliwość zagęszczenia płaskowników nośnych (czyli użycia mniejszego oczka).

  • Minimalna szerokość podparcia kraty z każdej strony równa jest wysokości płaskownika nośnego, ale nie mniej niż 30 mm.

Przykład: Dla kraty z płaskownika 25×2 mm minimalne podparcie wyniesie 30 mm. Dla kraty z płaskownika 50×3 mm minimalne podparcie wyniesie 50 mm.


Wymiary i ułożenie krat w kanale

Odległość kraty od ściany podpory powinna wynosić 5 mm.

  • Kraty wykonywane są w tolerancji +0 ; -4 mm. Oznacza to, iż krata o wymiarze nośnym L-1000 mm, będzie faktycznie w przedziale 996 – 1000 mm.

Odległość pomiędzy poszczególnymi kratami powinna wynosić około 5 mm, ale nie powinna przekraczać 10 mm.

Długość kanału powinna zostać podzielona tak aby jak największą powierzchnie pokryły elementy o wymiarze B-1000 mm, a ostatni element został dobrany wynikowo. Patrząc na poniższy przykład wykorzystano kraty 1000 + 1000 + 1000 + 1000 + 680 mm. Jest to najtańsze rozwiązanie.

  • Powyższy schemat nie zawsze się sprawdza. W przypadku użycia masywnych płaskowników ciężar elementów staje się zbyt duży by podnosił je człowiek. Należy wtedy podzielić długość na mniejsze elementy.
Tabela przedstawia ciężar 1 m² kraty zgrzewanej o oczku 34x38 mm dla wskazanych płaskowników nośnych
Płaskownik nośny /mm/Masa /kg/Płaskownik nośny /mm/Masa /kg/Płaskownik nośny /mm/Masa /kg/Płaskownik nośny /mm/Masa /kg/
30X43750X34460X46970X599
40X33650X45860X58580X5112
40X44850X57270X35890X5123
40X55860X35570X475100X5135

Zalety pokrycia kratami pomostowymi

Pokrycie kanału samochodowego kratami pomostowymi staje się coraz bardzie popularne. Co przemawia za tym sposobem?

  • Jakośćkraty produkowane są ze stali I gatunku, zgodnej z międzynarodową normą PN EN 10025, a sam proces produkcji jest kontrolowany na wszystkich etapach. Każdy produkt posiada stosowne atesty jakości (więcej o atestach w artykule “Dokumenty i atesty dla krat pomostowych i stopni“).
  • Pewność – najważniejszym parametrem dla krat na kanał jest odpowiednia wytrzymałość. Zapewniamy bezpieczeństwo użytkowania dla ruchu pojazdów, dzięki zgodności z polskimi i zagranicznymi normami obciążeń.
  • Trwałość – gatunkowa stal oraz cynkowanie ogniowe najwyższej jakości gwarantuje odporność na korozję nawet do 100 lat (dla środowiska o niskiej korozyjności, np. ogrzewane wnętrza).
  • Czas – zyskasz go ponieważ kraty nie wymagają konserwacji, ani częstych napraw. W przeciwieństwie do powierzchni drewnianych.

Złóż zapytanie

Poniżej znajduje się formularz, dzięki któremu złożysz zapytanie ofertowe. W opisie proszę zawrzeć jak najwięcej z poniższych punktów:

  • rodzaj najazdu (czy auto będzie najeżdżać na kanał lub na nim stać?) ;
  • wymiary kanału – szerokość (pomiędzy ścianami) oraz długość, w milimetrach ;
  • wymiar i rodzaj obramowania – np. kątownik 40x40x4 mm ;
  • ciężar auta – dopuszczalna masa całkowita (punkt F w dowodzie rejestracyjnym) ;
  • maksymalny ciężar elementu w kg (w innym wypadku będzie wycenione zgodnie ze standardowym podziałem, tj. 1000+1000+…+ reszta) ;
  • rozstaw oczka, jeżeli inny niż standardowy (34×38  dla krat zgrzewanych i 33×33 dla krat wciskanych) ;
  • miejsce dostawy – kod pocztowy i miejscowość, w celu oszacowania kosztu dostawy ;
  • załączniki – np. zdjęcie/rysunek kanału, obramowania albo stanu pożądanego ;